Panjang ceritanya..

Saturday, February 23 Leave a Comment

Hari ni Msjbox dah dapat dipulihkan semula walaupun tak 100%. Nak rushing jugak sebenarnya. Setting pun asal boleh jalan jer dulu.

Alkisahnyer..
Ini merupakan kali ke-3 Junaidix.com nyer server tu telah di "suspended".
1st: Hujung 2006.. kena DDoS attack
2nd: Hujung 2007.. bandwidth overload
3rd: Feb 2008 (bulan ni la) .. sebab overload activity

Dan kali yang ke-3 ni, aku sendiri pun dah pening kepala jugak. Dan akhirnya aku mengambil keputusan untuk sewa sebijik server khas untuk Msjbox.com sahaja.

Ekceli, aku tak sangka secepat ni untuk berpindah sebab aku nyer target tahun 2009. Tapi memandangkan keadaan dan terdesak, maka terpaksa la jugak beli satu server khas.

Dalam 4 bulan yang lepas, memang aku dah buat research macam-macam hosting company termasuk la datacenter untuk aku nak beli/sewa server sendiri nih.

Dan akhirnya, aku jumpa solution yang aku anggap affordable untuk prepare server hujung tahun ini. Tetapi semua nya berlaku sepantas kilat pada hari malam Jumaat lepas jugak!

Dari malam tadi aku buat installation, configure dan download backup dan prepare semua itu dan ini. Pagi ini, aku hanya dapat restore Msjbox sahaja. Dah setel restore then broadcast email beritahu yang Msjbox dah boleh guna.

So lepas ni aku nak ke luar laut malaysia dengan insteri terchenta dari 25-29 Feb. Hujung minggu depan pulak la restore yang lain-lain.

Ekceli spec server yang aku sewa (secara bulanan) ni kecik jer
-Celeron 2.4Ghz
-1GB Ram
-80GB hard disk
-500GB bandwith

Btw, kalau korang terkena error time korang guna tu, then korang capture screen then email kat aku jer la.

p/s: sekarang tengah wat kira2 untuk nak bayar lak server tu bulan-bulan.

4 comments »

  • Azhar Ahmad said:  

    Aduh, serabut juga main dengan server bagai nihhhh....

  • Aiden Reez said:  

    Ermmm...

    Adakah kerana ramai yang menghantar msg didalam Msjbox telah menyebabkan server to "overload activity" ???

    Brapa kah ongkos untuk bayar server tu bulan2 Jun???? Mahal kah???


    Nota:-
    Bila aku nak tanya soklan ni, aku rasa macam x sedap hati je... Aku rasa macam mahal je... Cam mane ye kita2 ni nak tolong ko resolve problem ni....

  • Anonymous said:  

    yosh...jun, off topik sat, aku nampak gambor tshirt msjbox kat tepi nun...jual lagi tak?

    huhu...aku bayar dalam minggu nie yerk tuk msjbox tue.. :D

  • junaidix said:  

    azhar,
    kalo dah orang suka pakai, bab server mmg jadi cenggini la.. mmg dah expected tapi tak la secepat ini.. huhu..

    reez,
    mmg agak mahal jugak la.. ada la macam nak bayar kancil bulan2 gitu.. tu yang nak kena tingkatkan pengguna msjbox so dapat cover kos..

    amanz,
    wat masa sekarang ni tak open lagi untuk wat baju sebab dulu kitaorang wat untuk experiment.. hehe.. tapi btw, aku akan announce nanti kalau2 nak open semula..