Information & Communication Technology

Tuesday, June 27 Leave a Comment

cuba teliti dah fahami. pernahkah anda alami salah satu dari situasi tersebut dalam rutin kerja anda?

kebiasaannya, apa yang customer nak tu lebih simple dari apa yang dia nyatakan. tapi cara penyampaian kehendak yang "boombastik" telah menyebabkan fahaman bagi setiap golongan-golongan tersebut membuat andaian sendiri untuk memenuhi kehendak customer.

sebab tu kekadang sebelum aku nak develop something untuk customer, aku biasanya akan tanya persoalan-persoalan "apa matlamat sistem tu? siapa target user? apa yang user boleh buat? apa yang admin boleh buat? apa keputusan jangkaan dari sistem tu? macam mana proses bagi setiap maklumat yang dimasukkan?" dan banyak lagi soalan-soalan yang sewaktu dengannya.

nak dapatkan kehendak sebenar customer memang agak susah. biler time diaorang dah klik sistem tu, then baru la.. "ekceli macam nie.. etc.. etc.. etc.."

kadang-kadang lukis secara gambaran membantu untuk dapatkan matlamat sebenar sistem dibangunkan.

semua tu aku penah rasa. sistem online always start dengan masalah. so tanya jer la.. "what is your current problem? and how you want me to help you solve those problems with online system?" (sebab ni bidang aku la)

p/s: problems vs smart solution

2 comments »

  • Meera Melati said:  

    Jun standard arrrrr... manusia ni bila dah bercerita kompom yg boombastik & plastik yg kuar, tapi sbnrnya sesimple ayat bdk tadika je yg dia nak... alahaiiii

    ayat biar power beb! hehehehe

  • junaidix said:  

    meera,
    tu la.. tp nak wat cemaner kan.. customer=paycheck :P so ikut la dier nak aper.. hehe