,

Menguruskan tempahan baju secara online

Tuesday, March 24 Leave a Comment

Bagi aku, ini adalah merupakan pengalaman pertama kali aku menguruskan tempahan baju secara online macam ni. Sepanjang tempoh tu, aku dapat merasakan keperitan terutama di bahagian:

  • tracking tempahan
  • tracking bayaran deposit/penuh
  • menyusun maklumat secara terperinci, kalau tercicir - boleh terjun tingkap jawabnyer!
Kesah baju Msjbox bermula dari pertandingan mencipta design untuk tahun 2009 yang telah dimenangi oleh saudara Aie dari Johor.


Design bahagian belakang

Sebelum kerja-kerja print tshirt tersebut di kedai yang telah dipilih, aku kena tahu berapa ramai yang nak beli supaya dapat print mengikut jumlah tempahan sahaja.


Tempahan melalui email, pada pendapat aku adalah cara manual yang aku tak dapat nak elakkan kerana aku tak berkesempatan untuk buat borang tempahan secara online. Banyak masa diperlukan untuk pembangunan.

Hasilnya, aku sendiri yang kelam-kabut nak trace setiap tempahan satu-persatu. Penat wei.


Dari inbox, aku terpaksa copy semua maklumat tempahan dan susun mengikut nama masing-masing supaya senang aku hendak buat tracking terutamanya bayaran. Setiap transaksi bayaran yang dibuat aku kena susun elok-elok supaya tak pening kepala nak carik semula.


Selesai semua hal-hal senarai tempahan tersebut, maka kesemuanya telah di hantar ke kedai untuk kerja-kerja print design tersebut.

Siap proses print, bahagian aku bersambung lagi. Susun setiap baju mengikut senarai tempahan, dan tag supaya tak pening nak carik. Part ni pun pening jugak. Al-kesah sebab kedai tu tak letak petanda mana satu lengan pendek dan mana satu lengan panjang! Sudah nyer, aku kena check sendiri. Bukak la plastik tu. Penat.. penat..


baju-baju yang dah siap di tag

Tiba masa untuk meng-poslaju untuk mereka-mereka yang jauh di sudut Malaysia. Kena isi form. Ni pun manual jugak. *hehe


borang poslaju

Kemudian, masukkan baju-baju tersebut dalam samput surat! hehe. jangan terkejut, 4 helai pun boleh masuk dalam satu sampul! impresif tak? :P


sampul surat berisi baju


dah pun siap. sedia untuk di hantar ke pejabat pos.

Daripada pengalaman ini aku membuat kesimpulan:
  • kena ada sistem tempahan online untuk menguruskan maklumat tempahan, maklumat bayaran dan sebagainya supaya kerja-kerja tracking menjadi senang.
  • kena ada widget untuk memastikan mereka-mereka yang menempah baju tahu status tempahan masing-masing dan bayaran yang perlu mereka jelaskan.
  • kena ada interface online untuk membolehkan aku sendiri kemaskini maklumat berkaitan tempahan & bayaran
  • kena ada ruangan untuk mereka-mereka bertanya berkenaan pertambahan/pengurangan atau pertukaran serta masalah-masalah berkaitan tempahan mereka
Tapi kalau bab print, sorting baju & poslaju, memang kena buat manual jugak. Cuma yang aku musykil jugak, orang-orang yang dok jual baju kat blog tu (mcm si Ann-wardrobe tu aar), cemaner agaknya korang manage eh? kasi tips sikit.. hehe. Aku handle order yg sikit ni pun dah kelam-kabut..

6 comments »

  • Ann-Wardrobe said:  

    helo incik jun. kuikui.
    bagi an mudah jerk.
    pelanggan juz send email kan. anytime dia rang send mail. insyaALLAH an akan reply scepat mukin kcuali x de depan ni la yerk.
    kalau dia rang confirm nak. an akan tanda kan star kat mail dia rang.
    maksudnya dia rang confirm nak.
    then baju yang sudah d tempah, an akan letak belakang2 gitu (siap tanda book atas nama apa2)

    keje an senang sbbnya dia rang ni bkn nya baya skali gus. hari ni beberapa org. esk beberapa org. walau pum hari2 ada yang bayar alhamdullilah an boleh handle walau bebelas org(bayangkan sorang selai org lebeh kan).

    baju2 yang dia rang tempah an dh letak asing dh. kira dh siap pek dlm plastik juz tunggu buat pembukusan shj :)

    bila settle jerk terus an detele star yang ditandkan di mail. kiranya an dh settle.

    an x de la kelam kabut sgt sbbnya barang2 an ni sudah di sdiakan. tunggu masa dia rang baya bila2 n pos :)
    (smpul2/plastik2 pos sudah an wt stok kt rumah)
    kiranya g jabat pos n bratur aja. tapi dlm msa tdekat an nk ikat kontrak dh dgn jabat pos. kira dtg amik kt rumah or kita hantar x perlu beratur2. juz tinggal atas meja, dia rang akan uruskan.

    kala incik jun ni kena tepah, siap skali gus & pos skali gus :)
    sbb tu la penat n pening.
    dgn barang yang manyak, tempahan yang ramai... aduii. keke.

    kalau dia rang dh biasa dgn an. juz sms jek nk apa2 :) keke

    apa pum sgt enjoy buat bisnes scara on9 ini..

    hoyeah!!

  • junaidix said:  

    ann,
    fuh.. kena wat full time baru bley manageable kot.. hehe

  • Meera Melati said:  

    salam jun,

    terima kasih... aku dah dapat baju tu...

  • Ann-Wardrobe said:  

    yeap2. kena fulltime. kalau sampingan agak kelam kabut skit. tapi x jgk tau. sbbnya bkn nya dia rang semua amik skali gus. hari ni beberapa org. esk beberapa org. so x kelam kabut sgt la. lepas book an dh asingkan/pek siap2. so hari dia rang wt payment juz isi borang n bukus jek ;)

  • junaidix said:  

    meera,
    woah! dah dapat eh? impresif!

    an,
    memang nak kena online 28 jam sehari cenggitu utk track setiap payment, track setiap order, sapa kensel.. huhu..

  • Ifila Saila said:  

    Thanx 4 the mystery gifts. This is my full address
    Alifi Alias
    No.26, Jalan Desa 13/7,
    Bandar Country Homes,
    48000 Rawang, Selangor D.E.
    013-2545398 / 019-3966116
    alifialias@yahoo.com TQ