Kitaran Bebizian

Friday, September 5 Leave a Comment

Sejak seminggu dua ni memang aku bz tahap gaban sikit sebab ada banyak keja-keja yang aku nak siapkan kat opis tu. Minggu depan dah nak start testing sistem yang aku develop tu. So memang kena test sendiri dulu baru kasi orang test.



Kitaran hidup sofware developer

Lebih kurang macam dalam gambar tu lah aku punya kitaran keja. Sekarang ni aku nak masuk peringkat fasa 5. Baru setel internal test dan minggu depan client test.

Kebiasaan nyer, selepas Fasa 7 client akan mintak benda yang tak sepatutnya dan memang dah sah tidak termaktup dalam kontrek. Tapi sebab bos nak jaga client, maka kitaran tu akan bermula dari Fasa 1.

Kitaran tu jugak yang aku lalui dalam proses nak develop program Msjbox yang korang semua sedang gunakan tu. Cuma ada sikit perbezaan:


Kitaran develop Msjbox

Semua bermula dengan idea atau masalah. Dari situ, carik solution then develop. Kemudian test ikut suka dan dah puas hati, publish. Lepas tu kalo ada masalah, back to Fasa 1. hehe

P/s:
Ok dah tamat kuliah kita pada hari ini. sila balik ke blog masing-masing. hehe

5 comments »

  • Topek said:  

    waduh!!... rumit juga hidup seorang software developer ni yerk... mesti "perah" otak gak nak wat sistem..

  • junaidix said:  

    topek,
    erm.. lebih kurang aar..

  • Shaira Nadiah MJ said:  

    Saya di Fasa 4, hehe. Tension laaa :((

  • junaidix said:  

    shaira,
    adeih.. sabor ajer lah.. huhu..

  • Aiden Reez said:  

    Aku pernah involve ngan IT project walaupun aku takde background IT.. Aku paham, memang lebih kurang gini la step nye....

    Cuma yang aku involve tu, entah segala mak nenek punye step masuk sekali... Yg mengarut-ngarut pun ade gak... Sabo jelah...

    Anyway, semoga ko berjaya Jun.. Insya Allah, ko leh wat dan handle semua ni... Kalau dah memula dulu ko ceburi bidang ni, aku harap ko da bersedia untuk hadapi semuanya...

    Aku tetap sokong usaha ko untuk Msjbox.. Aku yakin yang lelain pun sama gak... Don't worry!..

    :D