,

Re-Install Vista!

Saturday, August 18 Leave a Comment

Malam ni baru aku dapat nak godek2 inspiron nih! malam-malam yang lain tak sempat sangat sebab penat keja :p


#Windows Vista Home Premium
Pengalaman semasa guna Vista ni memang best pada mulanya, tapi tak lama kemudian aku rasa Vista ni macam useless pulek! Maner tak nyer.. klik-klik.. program not responding! asal klik jer konpem terus not responding! caner tuh?

So aku dengan nekad nyer memformat inspiron then re-install semula windows vista tuh! aku tak berapa puas hati sangat dengan vista yang dell install tu! ader problem ape ntah.. tensen2!

Base dengan pengalaman aku penah install windows sebelum ni, aku rasa nak install vista pun senang macam nak install windows xp jugak. masukkan cd, klik next then next lagi.. then tunggu.. siap!


Windows Vista tengah install

tapi lepas siap, so banyak jugak la driver nak kena install semula sebab dah kena format tadik :p sabor jer la.. hehe.. tapi hasilnya.. windows vista aku dah stabil! yeay!


#Memory
Ramai orang anggap 1GB dah cukup untuk guna vista, tapi pada pendapat aku vista elok guna at least 2GB memory! korang sendiri boleh bayangkan, sebelum aku install semula vista, vista sajer dah makan 900MB memory! belum run program lain-lain lagi tuh! tapi selepas aku install semula, bukak vista pun dah amik 600MB memory! huhu..


#3D Aero Flip

Ni kita make-up jugak la kat vista. features ni just ader kat premium, business & ultimate. cara nak tengok senang jer.. tekan button Start+Tab. Versi lama pun ader jugek tekan jer Alt+Tab.

p/s: nice to see, very expensive to own & run! :p

0 comments »