Ajax programming concept

Thursday, July 5 Leave a Comment

Perkara-perkara yang programmer (macam aku) kena paham pasal ajax:

  1. Ajax - BUKAN bahasa programming yang baru tapi ia adalah konsep dan pendekatan baru dalam programming kat website.
  2. Ajax - nama panjang nya ialah Asynchronous JavaScript And XML
  3. XMLHttpRequest - merupakan function yang digunakan untuk call program dan display result daripada program PHP, ASP, CFM & sebagainya menggunakan Javascript.
  4. Kena rajin test & error jer lagik.. hehe
Serius.. aku sendiri pun tak reti sangat nak wat koding guna konsep ajax nih. Tapi bila aku tengok satu tutorial kat website w3school (links) ni... tetiber pulek aku terasa teruja nak cuba jugak. tu pun kalo aku ader masa :p

Masa aku tengah develop Msjbox, aku sendirik selalu kata kat diri aku yang satu hari nanti aku nak convert program Msjbox sekarang guna Ajax.. tapi belum ada masa lagik nak buat sebab banyak enhancement nak kena buat beb :s huhuhu.. tak mengapa lah.

2 comments »

  • Aiden Reez said:  

    Entah ler..

    Aku memang sepatah haram tak tahu pasal programming ni... Nantilah aku belajar dulu...

    Dalam hati, tersangat ler minat dengan benda2 cam ni... Paling teruja bila tengok orang hasilkan itu dan ini melalui komputer... Aku nak buat sendiri, memang jangan haraplah...

    :)

    Insya Allah, boleh... Selagi tak cuba, kita takkan tahu sama ada berhasil ke tidak...

    Semoga sukses!

  • junaidix said:  

    reez,
    hm.. kalo minat sebagai hobi tu best gak hehe..