,

3G & Nandos

Sunday, March 11 Leave a Comment

Akhirnya.. daku telah berjaya men-setup 3G kat laptop aku pada malam semalam. yeay! memang dah lamer dah aku keruan nak internet kat rumah. almaklumlah, streamyx yang aku guna kat uk perdana dulu sampai sekarang tak dengar2 pun berita! huhu.. dah masuk 5bulan. adeih..

tu pasal la aku terpaksa guna 3g. dah tiada pilihan lain lagik. memula syok gak sebab dpt tau maxis ada 3g yg murah dlm 68 jer sebulan, tapi malangnya.. tempat yg aku duduk sekarang ni mmg termasuk kat area yang kat ujung-ujung dunia! NO COVERAGE! tidaaaaaaak!

so hari sabtu, daku dgn wife pun pegi la register celcom 3g pagi tu. konon nak hepi kejap tapi tak jadi sebab line bley aktivate dlm 24 jam! adei lagi..

daku dengan tidak sabarnya mengetest setiap jam! hehe.. dan dalam kul 5pm cenggitu la.. then aku tengok tetiba kat tepon ada line "MY CELCOM" plus pulak ada signal "3G".. yeay! then aku dengan hepi nyer connect ke internet :) tp wife aku tak hepi lagik sebab dier nyer pc x bley guna internet.. hehe.. kesian dier.. :p

maka, dari situ lah bermula aksi-aksi untuk mensetup aku nyer 3g connection tu kat laptop dia pun bermula..

Cara #1: install nokia pc suite, then connect ke internet.. then try share guna bluetooth. failed!

Cara #2: dial-up ke 3g. share connection guna wireless. failed juga! try ping, tak bley. so aku dah tau.. wireless connection tak boleh. maka aku pun work up ngan wireles ad-hoc connection. ping lagi.. failed! adei..

*** rilek jap ***

fikir cemaner wireles ad-hoc ni tak bley connect.. biasa aku connect guna 2 laptop dari wireless network ok jer..

*** rilek lagi jap ***

then, baru lah aku sedar yg aku nyer firewall kat network setting aku ON.. :P adei la.. wat penat jer.. then aku OFF la kejap.

*** sambung 3g sharing ***

then, last2.. dah boleh gak sharing 3g connection kat 2 laptop! yeay! then wife pun hooray juge! hehe.. so kitaorang pun men-surf-kan diri kat internet buat beberapa lama.. hehe


plan mula2 nak pegi rumah k4seh sebab dia jemput untuk datang kat rumah diaorang sempena hari dia bertunang. plan nak pegi. maka wife aku pun bersiap la.. anggun gitu :p

tapi setelah kontek shai, cd ngan retna, diaorang sumer x dpt datang.. aku pun rasa x dpt datang gak sebab x tau tempat. map pun x der.. huhu.. buat cik k4seh, selamat bertunang yer :) moga korang cepat2 la kawen.

maka, aku ngan wife aku dah berpandangan sesama sendiri. dah bersiap tapi x jd pegi. so aku pun ajak la dia pegi makan nandos! hehe.. memalam buta pegi midvalley semata-mata nak makan nandos. nak pegi klcc, susah nak parking. mahal plak tuh!

sampai midvalley, byk tempat kosong sebab time dah pukul 10pm. orang dah sebok tutup kedai. kitaorang baru jer sampai. terus pegi kat nandos.

aku : 1/4 chicken, chip, corn, coca-cola light
wife: 1/4 chicken, rice, hot chocolate

so kitaorang pun makan dengan penuh sopan santun nyer :) seb baik x der candle jer.. kalo tak konpem jd canddle light dinner :) mmmm....

dah setel makan, then aku pun makan corn. gigit.. then gigit.. then gigit lagi.. sedap gak corn nih.

" sedap tak corn tu?" tanya wife aku
" sedap gak.. macam yang kita selalu beli kat pasar malam tu.. nak try ke? amik la.."

then dia pun guna la garpu untuk cocok jagung tu. so senang la sikit nak gigit. tak la kotor tangan. malas nak g cuci la katekan..

then..

"TINNNNNNG!.... KUNNGGGGG!"

aku tgk jagung tu dah x der kat dlm pinggan dia! huh? alamak.. jagung tu dah terbang kat atas lantai! aku tgk muka dia dah ada unsur-unsur panik dan tahan gelak..

"kontrol... kontrol... makan seperti biasa... makan seperti biasa..." (dlm hati)

pekerja-pekerja kat nandos tu aku dgr dah ader yg gelak kat belakang..

"kontrol lagi.. kontrol lagi..." (dlm hati lagi)

then wife aku ajak melarikan diri dari tempat kejadian... dah jauh sikit, kitaorang pun gelak sakan la... muahahahahaha !!!!! adeih.. sakit perut haku! huhu..

apsal la tak gigit jer guna tangan..?? nak gak guna garpu... kan corn yang baru 3 kali gigit itu dah terbang kat atas lantai.. adeih la lagi..!!!! sepanjang jalan la masih teringat peristiwa tadi yang sampai sekarang masih lawak lagi.. hehe..

p/s: sabor jer la :p

7 comments »

  • Anonymous said:  

    Alamak! Dieorg sedar ke? tidaaakkk! dah tak bley makan kat Nando's tu lagi lepas ni :p muahaha! mana beta nak letak muka beta ni??

  • junaidix said:  

    carneyz,
    hehe.. sabor jer la.. len kali kita mintak jagung yg dah siap potong-potong mcm corn in cup tu yer ;) hehe

  • hayad said:  

    rumah saya dok skng ni xde intenet, nk mskkan intenet gna maxis 3g la..tapi kalo guna desktop tak leh ke? :p saya takde notebook laa...

  • Meera Melati said:  

    jun sabar ek... carneyz tu lum mahir lagi bab geget-menggeget ni... so ko sbg RAJA GEGET kena lah latih dia lagi.... muahahaha... JUN & GEGET cam belangkas! ;)

  • junaidix said:  

    hayad,
    guna desktop pun boleh asalkan ko nyer henpon tu ader 3g, then ko boleh connect kat henpon ko tuh guna usb. then ok la..

    meera,
    tu part of training tu :p hehe

  • Anonymous said:  

    baca kat blog carneyz tergelak, baca kat sini pun sambung tergelak lagi hehehehe

  • akr4m said:  

    3G maxis tu, semua kawasan dalam lembah klang support coverage, cuma highspeed je ada coverage kawasan tertentu.