XAMPP

Monday, July 24 Leave a Comment

tiap kali aku format pc, maka satu problem yang aku paling bosan nak setelkan: PHP, MySQL, Apache! kena install satu-satu plak tu.. tensen beb! masa yg sepatutnya guna untuk wat development dah habis untuk wat config sumer2 tuh! dah setel sumer config, mood untuk koding dah habes.. adei la..

aku penah terdengar gak time belajar dulu-dulu, ader bebudak kater ader satu program yang kalo di install, maka semua-semua itu bley install & config terus! so seperti biasa, aku tanya google.


XAMPP nih satu pakej Apache+MySQL+PHP. ader banyak lagi la.. korang bley tengok sendiri pakej software tu kat sini. XAMPP ni korang boleh guna kat Linux, Windows, Mac OSX & Solaris.

memang senang la. cumer yang tak senang nyer ialah time nak download pakej tu agak lamer gak la sebab saiz fail nyer itu dlm lingkungan 32MB untuk windows. dah setel download, install macam klik-klik jer.

cuma satu perkara kena ingat: pakej XAMPP ini khas untuk tujuan DEVELOPMENT sahaja. kalau nak guna kat production environment, korang kena setting sendiri untuk security.

maka, dah boleh la aku sambung lagi development guner apache & php itu.

5 comments »

  • Nyetok said:  

    aku pon gne Xampp untuk edit joomla CMS aku. Nak design template ntuk php ke ape ke snang, dorg sediakan myphpadmin skali

  • junaidix said:  

    nyektok,
    tu aaa.. senang gilerz! tak yah sakit2 kepala nak setting sesatu.. :P

  • Zamri said:  

    wei ader satu lagi yg agak ok la..... ko taip wamp.... settle semua..... masalah php+sql+apache.... hheehehehe..amacam projek cadangan dah start ke.. kalau ader progress bgtau ok....hehehe

  • junaidix said:  

    zam,
    projek cadangan tak sempat lagi nak wat :P aku tgh nak wat projek lain skrg nih..

  • azlina zabha said:  

    dulu aku pernah guna, tapi tak berjaya.. sebab aku guna LAN kat rumah, link ngan PC adik :( jadi IP cam pening sket.. erm