Hobi + Experiment + 1000th Msjbox Members

Monday, June 19 Leave a Comment

Impresif!

aku sendiri pun tak menyangka yang msjbox dah ramai user. dulu aku buat msjbox nih sesajer suka-suka sebagai hobi plus sebagai experiment untuk skill programming yang aku ada.

hari ni, genap 1000 user yang dah register msjbox. marveles la. meby ramai yang baru kenal msjbox sejak akhir-akhir ni sebab terserempak ngan msjbox kat memaner blog yang korang sesat.

cumer kadar new registration slow sebab aku guner stail invitation. aku memang sengaja buat macam tu sebab aku nak pastikan email address yang digunakan adalah valid. di samping tu jugak supaya perkembangan msjbox dalam keadaan terkawal.

aku rasa kalau la aku open registration, konpem sehari ada 1000 user register! tapi disebabkan kapasiti server kecik jer, maka aku takut kejap jer msjbox nih idup kat alam cyber ini. kos operasi msjbox ni agak expensive jugak la setiap tahun. dan sekarang dah officially setahun. non-official dalam 6 bulan sebelumnya.

so, tu sebab aku tak open registration msjbox cam gitu jer.. tapi aku tetap hepi sebab dah ada 1000 user yang guner msjbox. cumer yang bebetul aktif guner meby dalam 50% jer kot. meby dalam masa terdekat aku nak buat clean-up bagi akaun yang tak aktif itu. delete jer kot.

aper pun, msjbox still hobi & experimen. yang nak guner kena dapatkan invitation.

sekian.

14 comments »

  • Anonymous said:  

    sekadar cadangan, apa kata pas ni sesiapa yang menggunakan msjbox utk meninggalkan sebarang mesej di blog orang lain dikenakan password, sebab bila orang lain boleh menggunakan username aku mcm contoh {fysal}dan menggunakan url aku, kalaulah berlaku seseorang yang tidak bertanggungjawab melemparkan fitnah atau sebarang mesej yang boleh menyebabkan persengketaan diantara geng bloggers, perkara ini pasti sukar untuk di kesan dan diselesaikan...

  • Amanitium Cho said:  

    cadangan yang bernas. aku amat setuju sekali~

  • Acaii Jawe said:  

    tahniah jun...ko mmg hebat...
    dulu blaja tak abisla nk wat benda ni...kekekee...
    aku tak pure proggramming dulu...nyesalnye...

    emm,psl cadangan fysal tu aku rase tak praktikalla...lagipun tak penah org wat camtu...mmg ada kemungkinan tapi keberangkaliannye kecik sangat...dan kita menyusahkan org lain yg tak bersalah plak nnti...

    lagipun kita sume bukan artispun...hiihi...

    congrate anyway bro...

  • junaidix said:  

    fysal,
    ekceli ko bukan yg pertama sajes features tuh :p cumer aku lum berkesempatan nak wat jer :D

    amanitium,
    ko sokong eh?

    faisal,
    jgn risau. aku ingat nak wat secara optional. saper nak guner..guner la.. kalo tak nak guner.. off kan jer :p

  • Anonymous said:  

    Assalamualaikum wr wbt,

    Salam ukhwah dari saya, tahniah di atas usaha anda.. saya suka gunakan chat box tu.. tahniah.

    keep up the gd work

  • junaidix said:  

    anonymous,
    tq.. tq.. :) tp saperkan anobymous ini? :-/

  • azlina zabha said:  

    relax la.. kitorang faham nape ko buat invite invite nieh :)

    er.. pasal tawaran kau tu, aku nak kena tengok sambutan dulu macam mana..

    cuak jugak, kalau ko upgrade aku nye invitation, pastu aku tak dapat nak invite, lagik haru, kan...?

    jadi aku tengah tengokkan je sambutan dari orang lain ni..

    maaf tau, bukan tak sudi, cuma takut tak dapat jalankan tanggungjawab meng-invite dengan baik :)

  • azlina zabha said:  

    ok gaks features tu.. tapi..

    erm..

    apa kata letak UNIQUE id, nick still nick utama kita, contoh, nick aku, "azlina" , pastu unique id #123456 , aaa.. kan.. jadi takde sape bleh tiru pun :)

    unique ID tu biar msjbox ni sendiri yang generate, jadi setiap user msjbox ada UNIQUE ID tersendiri yang takbleh di-share ngan orang lain :)

  • junaidix said:  

    ikoko,
    ok. i respect that ;)

    pasal uniq id eh? nanti korang susah nak ingat :P meby nak guner combo. so nick+special code yang korang pilih. so senang sikit kot :P

    tgk la nanti cemaner.. kalo aku sempat buat la.. hehe

  • Anonymous said:  

    aa.. ok gaks tu :) janji code tu orang lain takleh tau :) bagus idea ni junaidix :)

  • azlina zabha said:  

    aa.. tul tul.. bagus tu.. nick[idpilihansendiri]

    maverles :)

  • Anonymous said:  

    memanglah kita bukannya artis, tapi insiden mcm ni dah pernah berlaku, salah faham antara geng bloggers sebab nick name yang seakan sama tapi org lain yang "paku" orang lain, mau tak bengang tuan punya nick name tu..maksud aku avatar dan nickname boleh ditiru oleh sesiapa sahaja di dalam msj box ni begitu juga urlnya, kan lebih safety kalau required password yang kita registered tiap kali nak tinggalkan mesej dlm msjbox, mmg benda ni nampak renyuh, tapi ada kebaikannya..takpe jun, aku yakin ko boleh buat benda ni pelan2..

  • Anonymous said:  

    lupa nak taruk namala plak

  • junaidix said:  

    ikoko, fysal,
    nanti kalo sempat, aku akan buat nyer ;)