Washing Machine: Kembali beraksi

Tuesday, July 28 Leave a Comment


Hasil responden yang di kenalpasti dari facebook.

Sebelum aku mengushar dan menghabiskan duit, aku telah nekad untuk operate itu washing machine. apa nak jadi pun jadi lah. tak rugi pun sebab mmg dah rosak.

so aku ambik segala macam skru-drivers dan operasi membuka washing machine telah dimulakan. dan begini hasilnya:


washing machine yang telah di buka atas dan belakang.

aku cabut terus panel depan tu. memang tensen jugak la sebab kalau ikut troubleshooting manual, problem hanya pintu atas tu jer. dah tutup elok, tapi dia kata tak tutup lagi. so aku operate sebab nak cari kat mana sensor yang detect pintu atas tutup. tu yang bukak habis tu.

namun setelah di google, aku jumpa technical spec pintu washing machine tu kata dia guna "Magnetic Sensor" untuk detect. Then aku google lagi, then aku jumpa jugak orang yang kata ada magnet kecik kat hujung pintu tutup tu. so aku pun carik merata-rata dalam washing maching tu, dan.. jumpa jugak!


magnet kecik kat hujung pintu.

aku lekat ngan selotep, then lepas tu terus washing machine boleh spin dan bekerja mencuci baju seperti biasa.. buat penat jer aku bukak secara habis-habisan tadik! tapi at least aku boleh gak tengok apa isi kat dalam tuh.


dah kembali bekerja mencuci baju!

4 comments »

  • Imran said:  

    wow. programmer cum technician dah ne. hehe

  • Carneyz said:  

    Syabas Suami terchenta! ;)

  • ch@ said:  

    cayala bro.... programmer bley jdk juruteknik plaks...hehe =) immmpresif!

  • Acaii Jawe said:  

    Hebatlah jun buat sendiri..rajin siap google lagi tu,hahaa..kalau akupun buat benda yang sama gak,hehe..jun, tka pi umh honey aritu? kalau tak bleh jumpa..aku ada update gambar2 dia kat sana..