,

Terubok Masin Sarawak

Saturday, November 15 Leave a Comment

Bagi sesetengah orang yang pernak pergi jalan-jalan di sarawak atau ada kawan-kawan yang berasal dari sarawak, sememangnya pernah mendengar atau membeli ikan terubok.

Ikan terubok masin ni sememang nya masin. Sesuai untuk digoreng begitu saja. Tapi anda kena buang sisik ikan tu dulu.


buang sisik selagi boleh.


hiris isi ikan. ikan terubok ni banyak tulang yang halus. kalau hiris macam tu, kita tak perlu buang tulang-tulang tu semua, kita telan jer sebab dah dipotong.


goreng dalam kuali


dah pun siap. sesuai untuk sarapan pagi.

p/s: ader seekor lagi. saper nak? sapa cepat dia dapat.

6 comments »

  • SiS-lin said:  

    mak aii sedap nye..dulu lin g sarawak,smpai 9ekor beli..skrg klu kwn hubby g,msti kirim..masak tumis bawang sedap tu...kena rendam dlm garam,bru ilang rase masin..

  • cepotet said:  

    oh, gini rupanya terubuk masin. :)

  • myzatulHanim said:  

    mmg besh ika terubuk ni..
    tape yg xlalunya..
    banyk sgt tulang!
    huhu:)

  • cemut said:  

    haiyohh peberet cemut ni ikan terubok.. tp terubok masin tu xpenah plak mkn..salu time2 bulan posa la suke mkn wat sahur..sedap!!!

  • zoe said:   This comment has been removed by the author.
  • zoe said:  

    Kenapa lah ko tunjuk gambar yang dalam kuali tue.. malasah nie bro.. masalah besar.. masalah meleleh.. masalah meleleh air liur nie ha.. (Aku dah cakap dah, dari dulu lagi dah cakap, tgk napa jadi.. kan dah sampai ke ghumah aku Baunya Nie, camno nak settle nie ha!!)