Buah Dabai Sarawak

Friday, November 7 Leave a Comment

Biasanya kalau anak-anak sarawak, konpem dia pernah makan buah Dabai [wikipedia]. Dulu aku pun pernah gak makan tapi jarang-jarang sebab buah Dabai ni agak mahal dan kadang2 tengok musim gak. So sekarang dah musim dabai di sarawak. Maka harus lah pesan untuk import dari sana.

Nak makan buah dabai ni, senang aja. Basuh dan kemudian rendam dengan air suam sampai isi dia lembut.


berhati-hati ambik.. nanti melecur tangan.. air panas!


campurkan sedikit garam. kicap pun boleh juge. gula pun, hentam sajalah!


kemudian dimakan begitu saja. mmm.. lemak berkrim!

P/s: bagi yang tak pernah makan, memang lah buah ni "fear factor" kalau nak try.

6 comments »

  • (¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) said:  

    huhuhu..kenapa rasa kat tekak ni cam pahit je hehehe...tp lum penah rasa..tengok je boleh terasa cam pahit hehe...

    rasa ni teringat bila makan buah ape ek yg bersisik tu alamak lupe lak namanye...

  • .:sanDORA:. said:  

    aiiyarkk! buah ape tu? buleh makan ker?

  • echah_syed said:  

    nrina >> buah salak kot :)

    rase buah tu mesti sama mcm salak manis + pahit = kelat :(

    betol tak buss..??


    *tak bole claim online rebet.. jpj tak regis ..leceh tol.ngape sarawak bole ekk.

  • .:sanDORA:. said:  

    buah salak mukan ader sisik ker?
    serius.. xpenah jumpa buah ni..
    tu yg terkejut gaban tu..

  • Shaira said:  

    Mcm best je. Nanti pos ke umah Shaira ok ;)

    Hehe.

  • srisufi said:  

    yummy..dah lama sik merasa buah 'unik' ya..hahaha..
    untuk warga semenanjung...leh try...yang pelik itu biasanya menarik perhatian.rugi tak cuba..